Blockering av cookies och annan online spårningsteknik blir den nya standarden för webbläsare.

Google kommer att bygga kontroller i Chrome som låter oss bättre kontrollera hur webbplatser och onlineannonsörer spårar oss med små textfiler kallade cookies, rapporterade The Wall Street Journal under måndagen.

Förändringen, som förväntas bli annonserad i veckan på Google I / O-konferensen, kommer att ge de miljarder plus-användarna av Googles webbläsare en möjlighet att se vilka cookies som spårar dem och erbjuda vissa förmågor för att begränsa användningen, säger rapporten. Flyttet skulle ha påverkat cookies från tredje part - de som placeras av företag som annonsörer eller trafikanalysföretag, inte operatören av webbplatsen själv.

Starkare cookiesblockeringskontroller skulle hjälpa Chrome att nå upp i nivå med rivaliserande webbläsare som Apple Safari, Mozilla Firefox och Brave Software's Brave som redan har några cookieblockerande kontroller. Med problem som Equifax-dataöverträdelsen 2017 och Facebook: s Cambridge Analytica-skandal i 2018, har vi blivit medvetna om hur lite privatliv vi ofta har.

För Google finns det dock ytterligare problem. Google är en jätte inte bara i webbläsarmarknaden utan också i webbtjänster och onlineannonsering. Om Chrome begränsar cookies kan dess reklamverksamhet skadas.

Via