Netflix har fått ryktet att vara hemliga om tittarantal för sina ursprungliga shower och filmer, men företaget har uppenbarligen för avsikt att ändra den politiken.

Ted Sarandos, innehållsansvarig på Netflix, talade om företagets nya insynsinitiativ under en investeringspresentation, tisdag. Sarandos berättade för investerare att företaget snart kommer att släppa mer specifika och granulera data och rapportera till olika grupper. Producenterna kommer att få dessa nummer först, följt av abonnenter och slutligen media. Målet är att vara mer fullständigt transparent om vad folk tittar på Netflix runt om i världen, enligt Sarandos.

Netflix testar också en ny "Topp 10" -funktion som visar de 10 mest populära tv-serierna och filmerna som tittas av Netflix-användare. Även om detta inte är exakt data, är det ett sätt för andra Netflix-abonnenter att se vad resten av landet, eller världen, tittar på. Netflix testar funktionen i  Storbritannien först och använder data som samlas in från beta-testet för att se om det är en tjänst som är värt att erbjuda till andra länder.