Techcrunch rapporterar att Spotify låter användare styra reklam med röst istället för att behöva klicka.

Det finns idag ett vesentligt problem med reklam på radio. Det går inte att ta sig vidare från den, är du intresserad måste du aktivt söka fram informationen.

Nu vill Spotify förändra detta genom att låta användaren styra med rösten. I Spotify har vi sen länge haft reklam som man kan klicka på men man vill nu låta användaren utan att ens behöva lyfta på sin enhet kunna få mer information och ta sig vidare till produkten i fråga.

Det Techcrunch nu rapporterar är att Spotify testar med två annonser som är röststyrda i USA. Den ena är reklam för Spotifys egenproducerade podcast the Clash, och den andra är reklam för Axe deodorant, som då tar dig till en spellista. För att aktivera reklamen säger man i båda fallen "Play now". Spotify säger att appen endast utnyttjar mikrofonen medan reklamen spelar. Känner man sig obekväm så kan man stänga av röststyrning i inställningarna.

I dagsläget verkar annonserna endast dyka upp för vissa användare av både iOS och Android. Reklamerna finns endast i två varianter och endast i USA, just nu.

Via