En preliminär rapport från en dödlig olycka med en Tesla Model 3 i USA har visat att Autopilot hade varit inkopplad 10 sekunder före kraschen.

Teslan som varit inblandad i en krasch i mars 2019 med dödlig utgång visar sig ha överstigit hastighetsgränsen när den kraschade i en lastbil som körde in i en släpvagn. Taket på bilen ska ha skadas  av i olyckan och föraren omkom olyckligtvis. Enligt den senaste rapporten verkade föraren inte haft händerna på ratten och varken föraren som omkom eller autopiloten tog några undvikande åtgärder.

Tesla uppger att det var den enda gången under färden som autopiloten hade blivit aktiverad.

Tesla förare har totalt kört knappa 2 miljoner kilometer med Autopilot aktiverad och Teslas data visar att när funktionen används korrekt av en uppmärksam förare som är beredd att ta kontroll hela tiden, är körningen som stöds av Autopilot säkrare än de som arbetar utan hjälp sa företaget i ett uttalande.

Viktigt att nämna är att Tesla rekommenderar inte att förare tar bort sina händer från hjulet när fordonets Autopilot-funktion används. Autopiloten är ingen chaufför, utan ett stöd för föraren bakom ratten.